Hukum Menyampaikan Kebaikan (Dakwah) Dengan Menggunakan Bahasa Yang Kesat Dan Membuatkan Seseorang Itu Tersinggung. [ Baca Dan Sebarkan..!! ]


[:] Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh                                                                            
.
.
[:] Segala puji bagi Allah, Rabb sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.
.
.
[:] Pendakwah sebenarnya tidak blh menggunakan perkataan kasar dan sindiran kepada seseorang di dlm penyampayanya. Setiap contoh2 keburukan amalan seseorang itu hendaklah disebut secara umum sahaja.
.
.
[:] Abu Darda berkata, “Bersabda Nabi SAW “Tiada sesuatu yang lebih berat dalam timbangan seorang mukmin di hari kiamat daripada husnul Khulq (akhlak yang baik).” (HR. At Tirmidzi)
.
.
[:] Aisyah ra. Berkata, “Saya telah mendengar Rasulullah SAW. bersabda, “Sesungguhnya seorang mukmin yang dapat mengejar budi pekerti yang baik, darjat orang itu sama seperti orang yang terus menerus berpuasa dan solat malam.” (HR. Abu Daud)
.
.
[:] Jabir ra. berkata, “Rasulullah SAW. bersabda, “Sesungguhnya orang yang sangat saya kasihi dan terdekat denganku pada hari kiamat nanti adalah orang terbaik akhlaknya. Dan orang yang sangat aku benci dan terjauh dariku pada hari kiamat nanti adalah orang yang banyak bicara, sombong dalam pembicaraannya, dan berlagak menunjukan kepandaiannya.” (HR. At Tirmidzi).
.
.
[:] Kekuatan akhlak lahir melalui proses panjang yg memerlukan kesediaan utk sentiasa mmberi komitmen dgn nilai2 Islam. Seorang ulama menjelaskan thariqah [jalan] utk mmbina akhlak islami adalah dgn kemahuan utk melaksanakan latihan [tadribat] & pendidikan [tarbiyah]. Setiap muslim memiliki kesempatan yg sama utk menjadi baik ataupun buruk, masalahnya adalah sejauh mana usaha kita utk mendisiplinkan diri dgn nilai2 & amalan Islam bagi melahirkan muslim yg berakhlak ampuh. Malangnya keampuhan akhlak inilah yg sering dilupakan. Malah iayanya semakian rapuh smpai hilangnya jati diri muslim hakiki. Justeru menjadi punca lunturnya sinar Islam pada penghujung zaman.
.
.
[:] Gejala keruntuhan akhlak yg terlalu banyak berlaku di sekeliling kita seperti zina hati, mata, lisan atau seumpamanya meruntun jiwa kita selaku pendokong agama. Keruntuhan yang tidak dikawal pada satu tahap yg minima membawa insan kepada bertuhankan nafsu, lantas melupakan terus Pencipta Yang Maha Esa.
.
.
[:] Islam sebenarnya adalah ajaran yg benar utk memperbaiki manusia & membentuk akhlaknya demi mencapai kehidupan yg baik. Islam memperbaiki manusia dgn cara terlebih dahulu memperbaiki jiwa, membersihkan hati & menanamkan sifat2 terpuji. Islam benar2 dpt membawa manusia utk mencapai kebahagiaan, kelapangan & ketenteraman.
.
.
[:] Sebaliknya manusia akan menjadi hina apabila ia merosakkan sifat, pembawaan & keadaan dalam jiwanya. Allah Subhanahuwata’ala berfirman : “Sesungguhnya Allah tidak merobah keadaan sesuatu kaum sehingga mereka merobah keadaan yang ada pada diri mereka sendiri.” (Surah Ar-Ra’d ayat 11).
.
.
[:] Oleh itu seorang pendakwah perlulah memiliki akhlak yg mulia sebelum beliau mengajak manusia kembali kpda akhlak yg baik & mmatuhi perintah Allah SWT, krna jika beliau sndiri tak dpt nk berikn cth yg baik maka dakwahnya akan menjadi tawar & tidak akan dpt mnarik hati mansia utk kmbali kpda ajaran Islam yg sebenarnya.
.
.
[:] Demikian sahaja yang boleh saya sampaikan, sebelum itu saya mohon maaf kepada pembaca sekiranya apa yang saya sampai ini ada sedikit kesalahan atau sebagainya, Saya ini hanya manusia biasa yang tidak luput dari kesalahan”.
.
.
[:] Semoga artikal ini memberi manfaat untuk anda semua. Wallahu a'lam adsense 336x280

0 Response to "Hukum Menyampaikan Kebaikan (Dakwah) Dengan Menggunakan Bahasa Yang Kesat Dan Membuatkan Seseorang Itu Tersinggung. [ Baca Dan Sebarkan..!! ]"

Post a Comment